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Societies in Conflict: Defoe’s Robinson Crusoe and Yeats’s Poetry of His Transitional Period

Yunju Choi, Yoo Jin Choi
Hanyang Women’s University

Abstract

Based on the rise of the novel and the changes it made in society and culture in the early 18th century England and the social conflicts in the early 20th century Ireland Yeats’s transitional poetry is set in, this article examines the conflicts between generations/classes through Daniel Defoe’s Robinson Crusoe and Yeats’s transitional poetry. Robinson Crusoe shows the process of adapting the previous social structure to a newly changed environment by connecting the process of spiritual conversion of Crusoe before and after the island. It is significant that Robinson Crusoe not only adopts Puritanism, which motivates the religious and moral characteristics of the English people until the late 17th century. It also seeks to restore piety by adapting it to a new social structure in the 18th century. In the early 20th century Yeats’s attempt to unify the Irish people shows rather persistent and deepening divisions due to the diversity of language, religion, and class inherent in the Irish people. Yeats’s poem “September 1913” expresses his caution against the materialistic middle class and “The Fisherman” presents the ideal human image. Yeats criticizes both the Catholic middle class and the British Protestant elite, and pursues aristocracy based on humanism.

변화와 갈등: 드포의 『로빈슨 크루소』와 예이츠의 전환기 시에 나타난 종교와 사회적 양상

최윤주, 최유진
한양여자대학교

초록

본고는 드포(Daniel Defoe)의 『로빈슨 크루소』(Robinson Crusoe, 1719)와 예이츠의 전환기 시를 중심으로 각 작품의 배경이 되는 18세기 초 영국 사회와 20세기 초 아일랜드 사회를 조명한다. 우선 이 연구는 『로빈슨 크루소』가 소설의 발생을 중심으로 하는 당대 사회적 변화와 이로 인한 세대 및 계층 간의 갈등 구도 속에서 탄생하였다 는 점에 주목한다. 또한, ‘종교적 전통으로의 회귀’에 초점을 맞추어 18세기 초 영국의 사회와 문화 속에서 이 소설이 담당하는 역할과 가치를 고찰한다. 한편 예이츠의 전환기 시는 20세기 초 아일랜드 사회에서의 갈등과 밀접한 관계를 지닌다. 문화운동으로 아일랜드 민족을 통합하려는 예이츠의 시도는 아일랜드 민족에 내재된 언어, 종교, 계층의 다양성으로 인해 오히려 분열의 지속, 심화 양상을 보인다. 예이츠는 전환기 시인 1913 년 9월 (“September 1913”)에서 물질주의에 집착하는 가톨릭 중산층에 대한 경계심을 표현하고 중산층에 대항하여 낚시꾼 (“The Fisherman”)에서 이상적 인간상을 제시한다. 그는 가톨릭 중산층과 영국계 개신교 엘리트 집단 양쪽을 비판하며, 인간애에 기초 한 귀족주의를 지향한다.
 

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