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DOI : http://dx.doi.org/10.14354/yjk.2015.47.201
예이츠의 ‘운명’과 ‘자유’에 깃든 스피노자의
부산대학교 영어영문학과 박사과정
receipt acknowledged: May 5, 2015. revision received: Aug. 10, 2015. publication approved: Aug. 25, 2015.
Yeats’s “Destiny” and “Freedom” Permeated with Spinoza
Kim,

Abstract
Yeats considered Spinoza a mystic and had appreciation of Spinoza’s thought that God does not belong to a specific religion but is a nature and a boundless Absolute and he thought that freedom is not only compatible with but requires determinism, which means that reason leads man to an adequate understanding of causes of the world through three phases of knowledge. “Scholars” and “the obedient” in Yeats’s works are explained by the first knowledge through imagination with which we can never access the essence of the world and our knowledge of them is always inadequate. “The hawk” who “learns to be proud” presents the second knowledge through reason, where we know things truly according to their essences. The third is knowledge through intuition, where we can deduce true knowledge of things from true knowledge of the essence of God. Since only God acts consistently according to his nature, God is absolutely free. A thing is, therefore, free if and only if it acts according to its own nature from God. In this idea, freedom is to consider it a form of predestination. In Yeats’s poem, “Cuchulain,” is a free man who determines himself and accepts his destiny at the same time. A Vision also implies this concept of freedom in it.
예이츠는 스피노자를 신비주의 사상가로 받아들이며, 특정한 종교의 신 이 아닌 자연, 세계 전체의 신, 무한한 절대자로서의 신에 대한 생각과 이런 신에 의 해 정해진 운명을 따르는 것이 자유라는 스피노자의 생각에 공감한다. 운명과 자유가 동일하다는 것은 이성을 통해 적합한 인식을 가진다는 것을 의미한다. 예이츠의 시에 있어서 “학자”와 “복종하는 이들”의 모습은 상상에 의한 인식으로 설명할 수 있다. 이 성에 의한 인식은 예이츠의 시에 나타나는 “긍지를 배우고” 변화하는 “매”의 모습이 다. 직관에 의한 인식은 모든 존재의 전체 체계에 관한 포괄적인 인식이며 이로부터 신에 대한 지적 사랑은 생겨난다. 신에 대한 지적 사랑을 가진 자는 자신의 본성에 따라 결정하고 행동하게 되고, 그가 누리는 이러한 자유는 곧 신의 본성, 즉 운명에 따라 행동하는 것이기에 그에게 자유는 운명을 떠나서 존재할 수 없는 것이 된다. 운 명을 받아들인 자유인은 예이츠의 시에 나타난 영웅 “쿠훌린”이다. 이러한 사유는 예 이츠의 『환상록』에도 담겨있다.

 


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