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DOI : http://dx.doi.org/10.14354/yjk.2016.51.97
『탑』의 원고에 나타난 예이츠의 세속화
국립타이완대학교 외국어문학학과
receipt acknowledged: Oct. 10, 2016. peer-reviewed: 2+1. revision received: Nov. 14, 2016. publication approved: Dec. 14, 2016.
Yeats and Secularization in the Manuscripts of The Tower
Weng,
Literatures at National Taiwan University
Abstract
Defining the position of literary modernism within the larger narrative of western secularization is a difficult task. Some critics argue that modernism constitutes a radical break from inherited cultural paradigms and has thereby accelerated the decline of religion, or at the very least carried on the process of secularization; on the other hand, vestiges of spirituality and transcendence are found to be accentuated, rather than excised, in the works of writers such as Eliot, Pound, Joyce, and Woolf. How does one place Yeats within the context of the secular? There has always been a fascination with the occult, the hermetic, and the otherworldly since Yeats’s earliest work, yet the majority of readers would not describe Yeats’s most celebrated poems in exclusive terms of transcendence or spirituality. This paper attempts to contextualize Yeats within the process of secularization, assessing the strange mix of supernatural interest and immanent reality that coexist antithetically in his greatest poems. I will examine poems from The Tower (1928) as a summation of Yeats’s concerns in the 1920s. The period occupies a transitional phase within Yeats’s oeuvre in which the transcendent gradually gives way to the immanent. The manuscript materials of The Tower capture Yeats’s revisionary processes in reimagining the spiritual.
보다 큰 서구의 세속화 문학담론에서의 모더니즘의 정의는 어려운 작업 이다. 어떤 비평가는 모더니즘은 이어받은 문화적 패러다임과의 과격한 단절을 나타내 며 이로써 종교의 몰락을 가속화하거나 적어도 세속화의 과정을 진행시키고 있다고 주장한다. 반면, 엘리엇, 파운드, 조이스 및 울프 같은 작가들의 작품에서, 초월주의와 영성의 흔적들이, 삭제되기 보다는, 강조되고 있는 것이 보인다. 예이츠는 이 세속화 과정 어디에 위치하는가? 예이츠의 초기작 이후 밀교적이고, 연금술적이고, 내세적인 것에의 현혹이 있지만 대부분의 독자들은 예이츠의 가장 잘 알려진 시들을 초월성이 나 영성으로만 묘사하지 않는다. 본 논문은 그의 가장 대표적인 시들에 대조적으로 공 존하는 초자연적 관심과 내재적 실상의 절묘한 혼재를 가늠하여, 세속화 과정 속에서 예이츠에게 맥락을 부여하는 것이다. 1920년대의 예이츠의 주된 관심이 정리된 『탑』 (1928년)의 시들을 읽을 것이다. 이 시기는 초월적인 것이 점차적으로 내재적인 것으 로 이행하는 그의 작품 속에서의 변환기이다. 『탑』의 원고들은 예이츠가 영적인 것을 상상할 때 그가 보이는 수정적 과정을 포착하고 있다.

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