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DOI : http://dx.doi.org/10.14354/yjk.2018.57.31
현대시와 파운드와 예이츠
싱가포르국립대 영문과 교수, 싱가포르국립대 내의 예일-싱가포르 인문대학의 인문학부 교수
receipt acknowledged: Oct. 1, 2018. revision received: Dec. 15, 2018. publication approved: Dec. 15, 2018.
Becoming Modern: Pound and Yeats
Patke,
Professor of English Literature in the Department of English at the Professor of English Literature in the Department of English at the Humanities at Yale-NUS College
Abstract
This essay surveys the complex relationship between Ezra Pound (1885-1972) and W. B. Yeats (1865-1939), with special reference to the role played by Pound in Yeats’s self-transformation from late Romantic to early Modernist poet. The essay will also dwell on the distinctive nature of Pound’s contribution to literary modernism, and on how Yeats responded with sympathy to aspects of Pound that he found inimical in the modernism of Pounds’ friend T. S. Eliot (1888-1965). The paper will conclude with reflections on how literary modernism might be understood not simply through tenets of composition but as a phase in literary culture whose history was complexly intertwined with London as a metropolis, which became a home away from home for many expatriate writers. This part of the paper will revisit the kinds of argument associated with Donald Davie’s claim, from Thomas Hardy and British Poetry (1972), that literary modernism was an un-English development largely connected with the influence on English metropolitan culture, of “foreign” authors such as Pound, Eliot, and Yeats.
본 논문은, 예이츠가 후기낭만주의에서 초기현대시인으로 탈바꿈하는 데 파운드가 미친 역할에 주목하면서, 에즈라 파운드(1885-1972)와 W. B. 예이츠(1865-1939) 사이의 복잡한 관계를 검토한다. 또한 이 논문은 파운드의 문학의 모더니즘에 기여한 두드러진 업적에 대해 숙고하고, 예이츠가 어떻게 파운드에게 호감을 보이는 면모가 그의 친구 T. S. 엘리엇(1888-1965) 의 모더니즘에서는 그렇지 못한 지도 숙고한다. 이 논문은, 문학적 모더니즘이, 많은 해외에서 정착한 작가들에게 고향이나 다름없는 런던과 복잡하게 얽힌 문화적 양상으로서뿐만 아니라 창작의 원리로 이해되는지를 고려하는 것으로 끝난다. 본 논문의 이 논점은 도널드 데비스의 저서 『토마스 하디와 영국시』(1972)의 주장과 같은 문제들을 재론하는 것이다. 즉, 그의 주장은 문학의 모더니즘은 “외국” 작가, 즉 파운드, 엘리엇, 예이츠 같은 작가의 영국도시문화에 끼친 영향 과 연관되어 있다는 것이다.

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