ISSN : 1226-4946(Print)
ISSN : 2288-5412(Online)
Villiers de l’Isle Adam, the Emulated Master of Yeats and Maeterlinck
Ariane Murphy
professor agrégée of French literature, currently teaching in the Lycée International Xavier, Seoul
Abstract
The Belgian Symbolism is as important as the French one, and the Frenchpoet Villiers is a mentor, particularly for Maeterlinck. Yeats also acknowledges Villiersas the main Symbolist influence on him. But Villiers is not the only French Symbolisthe knows and certainly not the first he discovers. Not being really familiar withFrance’s literary life until the eighteen-nineties, Yeats discovers Villiers at the sametime that he meets with Maeterlinck or even after Maeterlinck, although Maeterlinckbelongs to the next generation, that of Yeats. Yet, while Yeats easily admits theinfluence of Villiers, he always subtly debunks any critic who tries to associate him[Yeats] with Maeterlinck.
예이츠와 메터링크의 스승, 비에르 드 리슬 아담
아드리안 머피
서울 자비어 국제예비대학의 불문학교수
초록
벨기에의 상징주의는 프랑스 상징주의만큼 중요하다. 프랑스 시인 비에르는 선구적 시인인데, 특히 메터링크에 큰 영향을 준다. 예이츠 역시 자신에게 미친상징주의자로 비에르를 인정한다. 그러나 비에르는 예이츠가 유일하거나 최초의 상징주의 시인은 아니다. 1890년대에 프랑스 문학계를 잘 몰랐던 예이츠는 메터링크와 동시에 아니면 메터링크가 자신의 세대에 속하지만 메터링크를 만난 직후에 만난다. 그러나, 예이츠는 비에르의 영향은 인정하지만, 자신을 메터링크와 연결 짓는 평론가를미묘하게 들춰낸다.